Mijn gezondheidsmaatregelen in tijden van corona

Gepubliceerd op 21 oktober 2020 om 11:24

Gezond blijven in deze bijzondere tijd is heel belangrijk. Als ondernemer kan ik me nu zelfs een simpele verkoudheid niet veroorloven. Ondanks de 1.5 meter samenleving houd ik andere virussen echt niet buiten de deur. Dat heeft iets met het kinderdagverblijf te maken;). Dus ik neem met het vallen van de blaadjes extra maatregelen om mijn weerstand en mijn mentale conditie op peil te houden. Dat laatste is zeer belangrijk in tijden van corona, omdat stress een grote boosdoener is voor ons immuunsysteem.

Voedingssupplementen: voor weerstand en energie, tegen stress en somberheid.

Vitamine C is dé weerstandsvitamine. 

Het is belangrijk in deze tijd dat we onze voeding met extra vitamine C aanvullen. Er bestaan verschillende adviezen over de ADH, maar het is in ieder geval niet verkeerd om dagelijks 1000 mg extra te slikken. Er wordt zelfs aangeraden bij een opkomende verkoudheid 3x per dag 1000mg te slikken. Daarmee kan je de verkoudheid wat remmen waardoor hij minder heftig is en korter aanhoudt. Qua voeding kun je ook bewust bepaalde producten kiezen. Wist je dat spruiten en rode paprika meer vitamine C bevat dan sinaasappels? Kiwi is een echte vitamine C bom en ook boerenkool doet het goed.

Multivitamine: van alles genoeg. 

Hoe gevarieerd je ook eet, het kan toch dat er tekorten ontstaan. Het is goed om deze eventuele tekorten aan te vullen met een multivitamine. Zo weet je zeker dat je niet de minimale maar de optimale hoeveelheid aan belangrijke vitaminen en mineralen in je lijf hebt. Dit draagt bij een aan goede weerstand. 

 

Vitamine D voor energie en een goed humeur. 

Vitamine D krijgen we niet makkelijk binnen via voeding. De zon geeft ons vitamine D. Maar aangezien die in Nederlandse winters beperkt aanwezig is mogen we die dus met een pilletje aanvullen. Een tekort aan vitamine D heeft effect op onze energiehuishouding en onze stemming.  Uit onderzoek blijkt dat een tekort aan vitamine D een verlaagd serotoninegehalte in de hersenen laat zien. Een serotoninetekort kan leiden tot een depressie. Bij mensen met een depressie wordt dan ook vaak een vitamine D tekort geconstateerd.

Ben jij in de winter heel erg moe? Goede kans dat je een vitamine D tekort hebt. Een bloedonderzoek kan je hier duidelijkheid over geven. Het wordt aangeraden vanaf september jezelf wat extra vitamine D te geven.

 

Magnesium tegen stress en somberheid en voor goede nachtrust.

Magnesium is een belangrijk mineraal wat zowel bij stress als depressies een rol speelt. Bij stress doet je lichaam een beroep op je magnesiumvoorraad. Onderzoek laat zien dat mensen met veel stress een verhoogde uitstoot magnesium in de urine hebben. Hoe lager je magnesiumvoorraad is hoe gevoeliger je voor stress bent. Het is goed om preventief magnesium te slikken, des te beter ben je opgewassen tegen stress. 

Magnesium werkt kalmerend en helpt spieren en botten te ontspannen. Het goede hiervan is dan weer dat je er ook nog eens beter door slaapt. Het is zelfs bewezen dat een tekort aan magnesium invloed heeft op je slaap en zelfs kan zorgen voor slapeloosheid. 

Wist je dat een magnesiumtekort ook verband houdt met depressies? Mensen met een magnesiumtekort hebben een grotere kans op een depressie. Magnesium is bovendien een effectief middel in de behandeling van milde tot matige depressies gebleken.

Naast een voedingssupplement zit er veel magnesium in donkere bladgroenten zoals spinazie. Denk verder aan noten, zaden, avocado, banaan, gedroogde vijgen en gedroogde abrikozen, peulvruchten, boekweit en quinoa.

 

Verhoog je weerstand met sapjes met gember en citroen

Waarom gember en citroen?

Gember is heel actief tegen ongewenste indringers: het weert bacteriën en virussen. Daarnaast helpt het ook bij het verlagen van infecties zoals aan de luchtwegen. Vitaminen worden beter opgenomen door gember.

Citroenen zijn heel gezond en het drinken van citroenwater kent verschillende positieve effecten. Eén van de voordelen is dat het boordevol vitamine C zit die een ontstekingsremmend effect hebben en je weerstand een handje helpen. 

 

Groene Smoothie

Al jaren neem ik met periodes als ontbijt een heerlijke groene smoothie. Zo begin ik de dag al met groenten en fruit en ik stop er dingen in die echt heel gezond zijn! 

Mijn vaste recept (2 personen):

9 deelblokjes spinazie uit de diepvries

Halve komkommer

Halve appel

Halve avocado

Stukje verse gember

Sapvan 1 citroen

Groot glas water

Proost! 

 

Citroenwater

Er zijn dagen dat ik niet toekom aan een smoothie en dan kies ik voor een glas citroenwater: 1/2 tot 1 versgeperste citroen aangelengd met lauw/warm water bij het ontbijt. 

 

Verse Gemberthee (met een schijfje citroen)

Gember wordt in zowel de Chinese als traditionele Westerse geneeskunde als verwarmend gezien. Verse gember heeft veel voordelen. Denk aan verminderen van stress, versterken immuunsysteem en verbeteren van de doorbloeding.

 

A few Brazilnuts a day keeps the doctor away

Ongebrande noten zijn hartstikke gezond. Brazilnuts of paranoten in het bijzonder. Ze zitten boordevol vetten, eiwitten en mineralen. Een paranoot bevat voornamelijk veel selenium. Seleen werkt als een een antioxidant en heeft dus effect op je weerstand. Let er wel op dat je niet te veel paranoten eet, want een te veel aan selenium kan juist weer klachten geven. 2 tot 5 paranoten per dag is genoeg en ondersteunt je immuunsysteem.

 

30 seconden koud douchen ( of voor wie durft een hele koude douche of bad)

Je hebt vast wel eens van Wim- The Iceman- Hof gehoord. Hij raadt je aan om minstens 30 seconden koud te douchen en dat kan je al heel veel opleveren.

  1. Krijg energie. Je lichaam wordt geactiveerd om zich te beschermen tegen de kou. 
  2. Boost je immuunsysteem. De aanmaak van witte bloedcellen wordt verhoogd doordat het lichaam een korte stressprikkel krijgt. Witte bloedcellen gaan ziektes te lijf die je lichaam binnen komen. Door het verhogen van witte bloedcellen wordt je immuunsysteem sterker.
  3. Verbeter de bloedcirculatie. Stimuleert hart- en vaatstelsel en is daarmee goed voor je cardiovasculaire gezondheid.
  4. Verbeter je lymfesysteem. Dit systeem helpt bij het afvoeren van afvalstoffen en beschermt je tegen ziektes.
  5. Kikker mentaal op. Het geeft mij ook echt een mentale boost. Elke dag zie ik op tegen die koude douche en elke dag als ik het aangegaan ben denk ik: yes, i did it! Dat geeft een krachtig gevoel, daar knap je van op.

 

Neusdouche: de rhinohoorn

De neus spoelen met een kannetje is een traditie die al honderden jaren bestaat. Er zijn verschillende onderzoeken gepubliceerd die de geneeskrachtige werking ervan aantonen. Een aantal jaar geleden wees een vriendin mij op de Rhinohorn. Wat een fantastisch ding! Het is een neusdouche waarmee je met een spoeling van water en zout de neusholten reinigt. Het spoelt besmette virusdeeltjes weg en brengt de slijmvliezen tot rust.  Een neusdouche heeft zowel een preventieve als onderdrukkende werking op verkoudheid en bijholteontstekingen. Het werkt bovendien verlichtend bij allergieën en hooikoorts. Ik zou zeggen: weg met neussprays ( die bovendien verslavend kunnen werken) en koop een rhinohoorn en een potje zout ( zonder jodium) en dan elke dag even spoelen. 

 

Last but not least: voorkom stress!

Acties om stress te voorkomen of te verhelpen:

  • Vertragen: soms is het nodig om het tempo eruit te halen, niet door te rennen maar even terug te schakelen. Deze tijd met de aangescherpte maatregelen helpt ons daar wel bij.
  • Inchecken: Hoe zit ik erbij? Hoe is mijn stemming? Hoe voelt mijn lijf? Ervaar ik stress? 
  • Onderzoeken: Waar komt die stress door? Wat kan ik er aan doen?
  • Afstand nemen: Bewust even afstand nemen van datgene wat stress geeft. Het even laten voor wat het is. 
  • In actie komen: Soms vraagt een situatie niet om afstand maar om actie. Niet langer uitstellen, maar oplossen!
  • Ontspanning zoeken: Dingen doen waar je energie van krijg en door ontspant. Wat daarbij voor mij werkt is de natuur in gaan. Ook als ik daar geen zin in heb (misschien juist als ik daar geen zin in heb). Extra vroeg naar bed gaan. (Creatief) met mijn handen bezig zijn (uit mijn hoofd). Mediteren. 
  • Positieve affirmaties: it’s all about mindset en positieve gedachten helpen mij om mijn hoofd rustig te krijgen en me niet helemaal mee te laten voeren in negatieve gedachten die de stress in stand houden of zelfs verhogen.

 

 

 


«