Waarom mindfulness niet zweverig is.

Gepubliceerd op 5 juli 2020 om 12:20

Aandacht voor het moment

“Bak, bak,” roept mijn 1,5 jaar oude zoon. Hij zit in de zandbak en nodigt mij uit met hem mee te spelen.  Ik kruip naast hem en direct is het speelse kind in mij wakker. In het heerlijke zonnetje laat ik het zachte zand door mijn handen glijden. Mijn voeten maken contact met de koude onderlaag van het zand. Ik ben met mijn volledige aandacht in het nu en even vergeet ik de wereld om mij heen.

"Dat is niets voor mij."

Wanneer ik mindfulness bij cliënten ter sprake breng krijg ik met enige regelmaat te horen: "Dat is niets voor mij" of "Dat is mij te zweverig". Vaak blijken ze eigenlijk niet te weten wat mindfulness precies is, maar is er ergens het idee ontstaan dat dat erg spiritueel is. Een groot misverstand. Jon Kabat-Zinn, de man die mindfulness naar het Westen bracht, beschrijft mindfulness als “bewuste aandacht geven in het moment, zonder te oordelen.”

 

Het draait om singeltasken

Zo eenvoudig is mindfulness dus. Door met bewuste aandacht in het hier en nu te zijn, zijn er geen zorgen over dat wat komen gaat. Door in het nu te leven zijn er minder gedachten die zich aan je opdringen. 

De vraag is wanneer wij dingen nog met bewuste aandacht doen? Een groot deel van de dag rennen we van hot naar her, draaien op de automatische piloot. We worden meegesleept door de waan van de dag.We zijn een ster in multitasken, we doen vaak meerdere dingen tegelijk. Maar hoe zou het zijn als je wat meer zou singeltasken? Als je bij het tandenpoetsen je aandacht richt op het poetsen van je tanden in plaats van te bedenken wat je vanavond kunt eten. Wanneer we bij het eten elke hap bewust door onze mond laten gaan en de smaken tot ons door laten dringen. Want dat is waar mindfulness over gaat. Singeltasken dus. Wil je beweren dat tandenpoetsen zweverig is? Nou dan!

 

Make it a way of life

Het vergt oefening om mindful door de dag te gaan. Zie het als naar de sportschool gaan. Als je spiermassa wilt opbouwen lukt dat ook niet binnen een paar dagen. Daar moet je voor trainen. Als die spiermassa er is, dan moet je het ook onderhouden: blijven trainen, anders verdwijnt het weer. Zo is het ook met mindfulness. Het vraagt dagelijkse beoefening en daarmee wordt het een way of life. Een way of life die heel gezond is en eigenlijk voor iedereen net zo normaal zou moeten worden als bewegen en gezonde voeding.  

 

Wat mindfulness je brengt!?

Mindfulness heeft zijn effectiviteit al lang wetenschappelijk bewezen. Het heeft heel veel voordelen. Om er zo maar eens een paar te noemen: het vermindert stress, verbetert je focus, verbetert je slaap, versterkt je immuunsysteem, we leren gedachten organiseren, herkennen onze grenzen sneller doordat je ook beter leert luisteren naar de signalen van je lichaam.

Wil jij de drukte van de dag soms ook even pauzeren? Even uitchecken van je werk en inchecken bij jezelf? Met meer bewuste aandacht in het leven staan? Je weer eens kunnen verwonderen over bijvoorbeeld de natuur omdat je er even écht aandacht voor hebt? Kunnen genieten van de kleine, eenvoudige momenten, omdat je even stilstaat en in het moment bent? Meer rust in je hoofd omdat je je niet laat meevoeren door je gedachten die door je hoofd razen, maar tijd neemt om stil te staan bij wat nu is. Zoals ik bij het schrijven van deze blog uit mijn raam naar buiten kijk en me even verlies in de bladeren aan de bomen die door de wind heen en weer dansen.

 

Ik daag je uit!

Er zijn heel veel manieren om mindful door het leven te gaan. van beginner tot gevorderd. Wil jij het graag eenvoudig houden, maar wel bewuster de dag door? Probeer dan onderstaande oefeningen eens uit. Ze zijn klein en eenvoudig en vragen weinig van je tijd. Ze vragen vooral aandacht en actie. Doe en ervaar!

  • Kies een dagelijkse activiteit die je met je volle aandacht uitvoert. Iets dat je normaal gesproken op de automatische piloot doet. Het kan iets eenvoudigs zijn als tandenpoetsen of een boterham smeren, je handen wassen.
  • Neem een moment waarop je even rustig gaat zitten, liggen of misschien gewoon staan en focus je dan op de geluiden om je heen. Het is immers nooit stil, maar wat hoor je allemaal? Ben je je normaal gesproken ook bewust van deze geluiden? Benoem ieder geluid in stilte voor jezelf. 
  • Observeer je gedachten: zet jezelf stil en kijk eens wat er in je omgaat. Probeer er van een afstand naar te kijken, als een toeschouwer en niet als deelnemer. Welke gedachten komen voorbij? Zijn het terugkerende gedachten?  Ze observeren met aandacht, maar zonder oordeel of zonder er helemaal in op te gaan? Laat ze als wolken aan de lucht voorbij drijven.
  • Pak een voorwerp en bestudeer het eens alsof je er voor het eerst naar kijkt en het voor het eerst aanraakt. Wat valt je op?
  • Eet iets met volle aandacht. Ga er lekker bij zitten, zonder telefoon, laptop of tijdschrift. Geen afleiding. Alleen aandacht voor het eten. Neem de tijd, gebruik je zintuigen, neem kleine hapjes, kauw bewust, wacht even tot de volgende hap. Kijk, ruik, proef! Hoe smaakt dat?
  • Loop mindful. Normaal gesproken zijn we er vaak op gebrand om zo snel mogelijk van A naar B te bewegen. Probeer je eens bewust te zijn van elke stap die je zet en je tempo te verlagen. Zonder met je doel bezig te zijn, maar bewust wandelen het doel te maken.

 


«   »